Deutsch Intern
  • Imagebild "Lehrstuhl für Systematische Bildungswissenschaft"
Chair of Philosophy of Education

Dipl. Päd. Dominik Egger, M.A.

Scientific Advisor to the Vice-President of Learning, Teaching and Quality Management

Dominik Egger

Scientific Advisor to the Vice-President of Learning, Teaching and Quality Management
Julius-Maximilians-Universität Würzburg
Julius-Maximilians-Universität
Oswald-Külpe-Weg 86
97074 Würzburg
Germany
Building: Hubland Nord, Geb.86
Room: 03.018

Consultation hours: by appointment. Please register in advance by email. Consultation hours can take place online or in Building 86, R. 03.018.

 

Foto von Dominik Egger

  • since 04/2024: Academic Advisor to the Vice President for Studies, Teaching and Quality Management (term of office 2024-2027).
  • since 07/2023: Member of the internal advisory board of the WueLab
  • since 11/2022: Representative of the non-professorial teaching in the steering group Diversity Audit
  • since 2016: Member of the Hochschulverband für interkulturelle Studien e.V. [Association for Intercultural Studies] (IKS)
  • 05/2015 to 03/2024: Senior project manager of the interdisciplinary teaching project "Global Systems und Intercultural Competencies" (GSIK) at the University of Würzburg
  • 07/2012 to 03/2024: Research assistant at the Chair of Philosophy of Education at the University of Würzburg
  • 04/2011 to 06/2012: Tutor and student assistant at the Chair of General Education at the University of Würzburg
  • 09/2007 to 02/2008: Advanced training for ‘experiential educaton’ (Gesellschaft zur Förderung der Erlebnispädagogik)
  • Magister’s and diploma thesis: "Die Gleichheit der Präferenzen und ihre Folgen. Über die Leistungsfähigkeit des Präferenzutilitarismus nach Peter Singer" [The equality of preferences and its consequences. About capacity of the Preference Utilitarianism according to Peter Singer]
  • 10/2004 to 06/2012: Studies of Education (focus: adult education and extracurricular youth education), Philosophy, Sociology und Psychology at University of Würzburg
  • 2000 to 06/2012: Trainer at various seminars on the topic of development of personality and team, as well as professionalization in extracurricular youth education and adult education (Kirchliche Jugendarbeit Würzburg, Bundesverband Paritätischer Wohlfahrtsverband Frankfurt, Jugendhaus Elias Seifriedsberg et al.). Furthermore voluntary activities as pedagogical advisor, mediator and facilitator

Interculturality

  • Intercultural education and competencies
  • Foreignness and education
  • cultur
  • Didactics and methods of intercultural learning

Ethics

  • Aristoteles, Diogenes of Sinope
  • Utilitariansm
  • Animal ethics

Philosophy of education

  • Education in ancient Greece
  • Pedagogy of Enlightenment
  • Foreignness and education

Philosophy of science

  • Humanities methods/forms of thought
  • Epistemology
  • Rhetoric
  • scientific thought and action

  • 02.06.2019: Globale Systeme und interkulturelle Kompetenz: Interdisziplinäres Lehrprojekt an der Julius-Maximilians-Universität Würzburg.
    (annual conference of the Hochschulverband für interkulturelle Studien e.V. [IKS], Kochel am See)
  • 07.06.2018: Vulnerabilität – Fremdheit – Bildung. Bildung durch Responsivität.
    (Ringvorlesung „Gemischtes Doppel: theologische und humanwissenschaftliche Perspektiven zur menschlichen Verwundbarkeit"; Julius-Maximilians-Universität Würzburg)

  • Egger, Dominik (2020): Interkulturalität - Fremdheit - Vulnerabilität. Über Bildung durch Responsivität. In: Keul, H./Müller, T. (Hg.): Verwundbar. Theologische und humanwissenschaftliche Perspektiven zur menschlichen Vulnerabilität. Würzburg: Echter. S. 165 - 175.
  • Egger, Dominik (2018): Fremdheit und Heterogenität. Überlegungen zu einem Lehrprogramm zum Themenfeld "interkulturelle Kompetenz". In: Rochow-Museum und Akademie für bildungsgeschichtliche und zeitdiagnostische Forschung e. V. an der Universität Potsdam; namentlich: Hansen-Schaberg, Inge/ Nitsch, Ulla M./ Tosch, Frank/ Uphoff, Ina K. (Hg.): Zeitschrift für Museum und Bildung. Bd. 82: Kulturelle Vielfalt. 82-83/2017. Berlin/ Münster: LIT. S. 43 - 60.
  • Egger, Dominik (2017): Interkulturelle Kompetenz. Systematik und Heterogenität eines Schlagwortes. In: Rauh, Andreas (Hg.): Fremheit und Interkulturalität. Aspekte kultureller Pluralität. Bielefeld: transcript. S. 123 - 147.