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  • Imagebild "Lehrstuhl für Systematische Bildungswissenschaft"
Chair of Philosophy of Education

Dr. Maren Schüll

Dr. phil. Maren Schüll

Academic councillor
Chair of Philosophy of Education
Julius-Maximilians-Universität
Oswald-Külpe-Weg 86
97074 Würzburg
Germany
Building: Hubland Nord, Geb.86
Room: 03.019

Consultation hours:

Online via Zoom
Thursdays 13.30 - 14.30

Please register in advance by e-mail for an appointment.

Foto von Maren Schüll

  • 2024 Further training as a systemic consultant (wispo) at the Systemic Center in Frankfurt
  • 2023 SCIENTIA postdoctoral program at the JMU Würzburg
  • Since 2018 Academic Councilor at the Chair of Philosophy of Education at the JMU Würzburg
  • 2016 Doctorate (Dr. phil.); topic of the dissertation: Staged Education - Investigations into the educational dimension of the rhetorical ethos
  • 2012 - 2018 Research assistant at the Chair of Philosophy of Education at the JMU Würzburg
  • 2012 Certificate University Teaching Bavaria
  • 2011 Certificate in Cultural Management at the Institute for Cultural Management at the Ludwigsburg University of Education
  • 2008 - 2014 PhD student in the Education and Culture class of the Graduate School of the Humanities at JMU Würzburg
  • 2008 - 2012 Research assistant at the Chair of School Education and lecturer at the Chair of Art Education (2009-2011) at JMU Würzburg
  • since 2008 Diploma in Education and Art Education M.A.: Studies in Education, Psychology, Sociology, Philosophy, Art Education, Folklore and Art History at the JMU Würzburg.

Her research in educational theory focuses on cultural studies and socio-philosophical issues, particularly in the context of rhetoric, politics and aesthetic-cultural practice.

  • Schüll, Maren (2012): Existenzielles Spiel mit Atmosphären. Selbsttransformationen im Modus ästhetischer Erfahrung. In: Atmosphäre(n) 2: Interdisziplinäre Annäherungen an einen unscharfen Begriff. Hrsg. von Rainer Goetz und Stefan Graupner. Kopaed: München, S. 229-240.
  • Herbold, Kathrin/ Schüll, Maren (2014): Bildnerisches Tagebuch. Prozesse dokumentieren. In: Kunst+Unterricht, Heft 379/380, S. 80-83.
  • Schüll, Maren (2017): Inszenierte Bildung. Untersuchungen zur bildenden Dimension des rhetorischen Ethos. [Beiträge zur Theorie der Argumentation in der Pädagogik, Bd. 6.] Königshausen & Neumann: Würzburg
  • Krückel, Florian/ Schüll, Maren/ Uphoff, Ina Katharina (2018): Basistexte Pädagogik. WBG: Darmstadt.
  • Krückel, Florian/ Schüll. Maren (2020): Anonymität auf den Bühnen des Politischen. In: Holze, Jens et al. (Hrsg.): Medienbildung zwischen Subjektivität und Kollektivität. Springer: Wiesbaden, S. 129-145.
  • Schüll, Maren (2020): Inszenierungen des Exemplarischen. Rhetorische Signaturen - ästhetische Facetten. In: Pädagogische Rundschau 74(6), S. 623-640.
  • Schüll, Maren (2022): Störenfriede. Wozu sind Unterbrechungen gut? In: Assmann, Aleida/ Dörpinghaus, Andreas (Hrsg.): Ausgesetzte Zeiten. WBG: Darmstadt, S. 83-93.
  • Schüll, Maren (2022): Bildung auf den Bühnen der Öffentlichkeit. In: Rieger-Ladich, Markus/ Brinkmann, Malte/ Thompson, Christiane (Hrsg.): Öffentlichkeiten. Beltz Juventa: Weinheim, S. 214-232.
  • Mayer, Ralf/Schäfer, Alfred/ Schüll, Maren (Hrsg.) (2023): Umstrittene Solidarität. Spannungsfelder und Praktiken eines Kampfbegriffs. transcript: Bielefeld.
  • Schüll, Maren (2024): Inszenierung und Virtualität – Die Welt in einer anderen. In: In: Heinze, Carsten/ Masmanidis, Konstantinos/ Zirfas, Jörg (Hrsg.): Anthropologie der Virtualität. Pädagogiken der Möglichkeit, des Entwurfs und der Imagination. Weinheim: Beltz, S. 182-196.