Deutsch Intern
Lehrstuhl für Grundschulpädagogik und Grundschuldidaktik

NaSch 1 – Narrative writing literacy in first grade (German Research Foundation)

Project leadership:
Prof.’in Dr. Sanna Pohlmann-Rother
Prof.’in Dr. Gabriele Faust (†)

Abstract

Part of the quality assessment of texts is the challenge to develop adequate evaluation criteria, which can, despite the diversity and complexity of written works, apprehend the quality of the texts properly and at the same time conform empiric quality criteria.This explains why studies of literacy in elementary schools are uncommon and based little on comprehensive samples. Aside from literacy, teaching processes in the acquisition of written language are also widely unresearched. That is why the NaSch 1 project is considering the writing abilities of first-graders and its connection to instructional conditions based on 540 first grade text samples gathered as part of the project PERLE (Personality and Learning Development of Primary School Children). The quality of these texts is then evaluated holistically as well as based on a set of criteria. This 90-minute writing class during which the texts were produced was also taped as basis for differentiated analyses. The consideration of visual and deep structures of select joints of the writing class (e.g. tuitional problems or didactic support) allow a detailed description of the instructional process level as well as complex analyses on the influence of instructional determinants on the literacy of first-graders.

 

 

Range of Project-Related Publications

  • Kürzinger, A., Pohlmann-Rother, S., Hess, M. & Lipowsky, F. (submitted for publication). Welche Merkmale einer Aufgabenstellung im Schreibunterricht führen zu besseren Schülerleistungen? Unterrichtswissenschaft.
  • Kürzinger, A., Pohlmann-Rother, S. & Hess, M. (2017). Aufgabenstellung als zentrale Gelenkstelle im Unterricht – Eine videogestützte Analyse. Zeitschrift für Pädagogik, 63(5), 636-656.
  • Pohlmann-Rother, S., Schoreit, E. & Kürzinger, A. (2016). Schreibkompetenzen von Erstklässlern quantitativ-empirisch erfassen – Herausforderungen und Zugewinn eines analytisch-kriterialen Vorgehens gegenüber einer holistischen Bewertung. Journal for Educational Research Online, 8(2), 107-135.
  • Kürzinger, A. & Pohlmann-Rother, S. (2015). Möglichkeiten einer objektiven und reliablen Bestimmung von Textqualität im Anfangsunterricht – Methodisches Vorgehen und deskriptive Befunde aus dem Projekt NaSch 1. Didaktik Deutsch, 20(38), 60-79.
  • Pohlmann-Rother, S. & Kürzinger, A. (2015). Individuelle Lernunterstützung in Schülerarbeitsphasen im Schreibunterricht der Grundschule. In K. Liebers, B. Landwehr, A. Marquardt & K. Schlotter (Hrsg.), Lernprozessbegleitung und adaptive Lerngelegenheiten im Unterricht der Grundschule. Ergebnisse der 23. Jahrestagung der Kommission Grundschulforschung und Pädagogik der Primarstufe (Bd. 1, S. 181-186). Wiesbaden: VS Verlag.
  • Kürzinger, A. & Pohlmann-Rother, S. (2014). Kriterienkatalog Textkorpus 1. Ein Analyseinstrument zur Bewertung von Texten aus Klasse 1. Bamberg: University Press.