Prof.'in Dr. Silke Grafe
Silke Grafe ist seit 2013 Inhaberin des Lehrstuhls für Schulpädagogik an der Julius-Maximilians-Universität Würzburg (JMU).
Sie ist Leiterin des Media Education and Educational Technology Lab MEET@JMU und Sprecherin des Kompetenzzentrums für Digitales Lehren und Lernen an der JMU. Ihre Forschungsschwerpunkte sind das Lehren und Lernen mit und über digitale Medien aus international-vergleichender und interdisziplinärer Perspektive.
Website: Prof.'in Silke Grafe
- Lehren und Lernen mit und über digitale Medien, Schwerpunkt: Virtual und Augmented Reality
- Modellierung, Messung und Förderung medienpädagogischer Kompetenz von Lehramtsstudierenden
- Medienpädagogik in international-vergleichender und interdisziplinärer Perspektive
- praxis- und theorieorientierte Entwicklung und Evaluation von Konzepten pädagogischen Handelns
- handlungs- und entwicklungsorientierte Didaktik
- Media Literacy Education in an International Perspective
- Tiede, J., Förster, K., Grafe, S., & Mangina, E. (2023). Augmented Reality in Primary Education: Teachers’ Perspectives on Potential and Barriers. Proceedings of 17th International Technology, Education and Development Conference (INTED 2023), 1283-1292. https://doi.org/10.21125/inted.2023.0369
- Foerster, K., & Grafe, S. (2021). ICT-related Educational Competencies of Teacher Educators from an Intercultural Perspective. A Systematic Analysis of Competency Frameworks. In E. Langran & L. Archambault (Hrsg.), Proceedings of Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2021 (S. 1586-1595). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). https://www.learntechlib.org/p/219321
- Ripka, G., Grafe, S., & Latoschik, M. E. (2021). Mapping pre-service teachers’ TPACK development using a social virtual reality and a video-conferencing system. In T. Bastiaens (Hrsg.), Proceedings of Innovate Learning Summit 2021 (S. 145-159). Association for the Advancement of Computing in Education (AACE). https://www.researchgate.net/publication/356412477_Mapping_pre-service_teachers%27_TPACK_development_using_a_social_virtual_reality_and_a_video-conferencing_system
- Egetenmeyer, R., Lechner, R., Treusch, N., & Grafe, S. (2020). Dimensions for successful digitalisation and mediatisation in adult and continuing education: Initial empirical findings on institutional andorganisational contexts. In J. P. Egan (Hrsg.), Adult Education in Global Times. An International Research Conference. 4.-7. June 2020. Online-Proceedings (S. 178-186). University of British Colombia. https://edst-educ.sites.olt.ubc.ca/files/2020/06/aegt_proceedings_upload.pdf
- Tulodziecki, G., & Grafe, S. (2019). Media Literacy in Germany. In: Hobbs, R., Mihailidis, P. (Eds.) (2019): International Encyclopedia of Media Literacy. Wiley & Sons. doi:10.1002/9781118978238.ieml0113.